Tuesday, April 26, 2016

ၿမန္မာ့သႀကၤန္၏ သမုိင္း

*** ၿမန္မာ့သႀကၤန္၏ သမုိင္း ***

သႀကၤန္သည္ သကၤႏၲဟူေသာ ပါဠိပုဒ္မွလာသည့္ သကၠတရရစ္သံႏွင့္သႀကၤန္ဟူေသာ ျမန္မာစကားျဖစ္ေပၚလာျခင္းျဖစ္သည္။ သကၤႏၲ၏အနက္မွာ ကူးေျပာင္းျခင္း၊ တစ္ေနရာမွ တစ္ေနရာသို႔ ေရာက္ရွိျခင္းဟူ၍ျဖစ္သည္။ တေပါင္းလတြင္ ျမန္မာႏွစ္ တစ္ႏွစ္ကုန္ဆုံးကာ ႏွစ္ေဟာင္းကုန္၍ တန္ခူးလတြင္ႏွစ္သစ္ၾကဳံရေသာ ကာလႏွစ္သစ္ကူးေျပာင္းေသာကာလဟု ဆိုလိုရင္း ၿဖစ္ပါတယ္။ ေႏြရာသီ၏အပူဒဏ္ကိုသၾကၤန္ေရျဖင့္ ေအးျမေစသည္။ ႏွစ္ေဟာင္းမွ အညစ္အေၾကးမ်ားကို သၾကၤန္ေရျဖင့္ေဆးေၾကာေတာက္ပ သန႔္စင္လာေစပါတယ္။ ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔၏က်င္းပျမဲျဖစ္ေသာ ဆယ့္ႏွစ္ရာသီ ပြဲေတာ္မ်ားတြင္ သၾကၤန္ေရသဘင္ပြဲေတာ္သည္ အလြန္ႀကီးက်ယ္စည္ကားေသာ အမ်ိဳးသားပြဲေတာ္တစ္ခုျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ကမၻာေပၚရွိ လူမ်ိဳးတို႔သည္ မိမိတို႔ဓေလ့ထုံးတမ္း အစဥ္အလာမ်ားအရ ႏွစ္ဆန္းရက္မ်ား သတ္မွတ္ရေပမည္။

သိုးေဆာင္းလူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ ယင္းတို႔၏ အယူဝါဒကိုက်င့္သုံးေသာ လူမ်ိဳးအေပါင္းတို႔သည္ ဇန္နဝါရီလ တစ္ရက္ ႏွစ္ဆန္းရက္ျဖစ္၍ ဒီဇင္ဘာလ (၃၁) ရက္ ညဥ့္သန္းေခါင္မတိုင္မီ အခါကႏွစ္သစ္ကူးရက္ႀကိဳ ေပ်ာ္ရႊင္ပြဲမ်ားက်င္းပၾက၏။ အခ်ိဳ႕လည္း ဘုရားေက်ာင္းမ်ားတြင္ ႏွစ္ကူးအခ်ိန္အခါ၌ ဆုေတာင္းေမတၱာမ်ားပို႔သၾက၏။ ဤသည္လည္း သိုးေဆာင္းႏွစ္ကူးသၾကၤန္ဟု ေခၚဆိုနိုင္သည္။

တ႐ုတ္လူမ်ိဳးမ်ားလည္း ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ကို ေဖေဖၚဝါရီလအတြင္း အႀကီးအက်ယ္ က်င္းပသကဲ့သို႔ ဟိႏၵဴ-ဗဂၤါလီ လူမ်ိဳးတို႔လည္း မတ္လအတြင္း မိမိတို႔လူမ်ိဳးအခ်င္းခ်င္း ေဆးနီေရမ်ားျဖင့္ ေမတၱာေရစင္မ်ား ေလာင္းပက္ကစားၾက၍ ႏွစ္ကူးသၾကၤန္ပြဲေတာ္မ်ား ေပ်ာ္ရႊင္စြာက်င္းပၾက၏။ ႏွစ္ဆန္းတစ္ရက္ေန႔ ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔၏ ႏွစ္ကူးသၾကၤန္ပြဲသည္လည္း ဟိႏၵဴအယူဝါဒမွ ဆင္းသက္ေသာ ဓေလ့အတိုင္း ေရွးယခင္ကာလမ်ား၌ မိဘဆရာသမားမ်ားႏွင့္ သက္ႀကီးဝါႀကီးမ်ားကို သနပ္ခါးနံ႔သာေရမ်ား၊ သေျပခက္ကေလးမ်ားျဖင့္ ကန္ေတာ့ၾကသည့္ အေလ့အထရွိခဲ့ၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ ယခုေခတ္၌ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ၊တစ္ဖြဲ႔ႏွင့္တစ္ဖြဲ႔၊ အလြန္အက်ဴးအျပန္အလွန္ ေရကစားမႈမ်ား၊ အားကစားစိတ္ဓာတ္ သေဘာမ်ိဳးျဖင့္ အၿပိဳင္အဆိုင္ စကားနိုင္သံခ်ပ္မ်ားႏွင့္ေပ်ာ္ရႊင္ပြဲ သဖြယ္ဆင္ႏႊဲမႈမ်ားျဖစ္ခဲ့ေလသည္။

ပုဂံေခတ္၊ နရသီဟပေတ့မင္းလက္ထက္ မိဘုရားေစာလုံ အား ေရပက္ကစားရာအက်ီစားလြန္သျဖင့္ ေစာလုံစိတ္ဆိုးကာ ဘုရင့္အေပၚေသေၾကာင္းႀကံေသာေၾကာင့္ ေနာက္ဆုံး ေစာလုံအသတ္ခံရ သည္ဟူေသာ ျဖစ္ရပ္အရ သၾကၤန္ေရကစားသည့္အေလ့သည္ ပုဂံေခတ္ကပင္ ရွိခဲ့ၿပီဟု မွတ္ယူခဲ့ရသည္။

သၾကၤန္ႏွင့္ပတ္သက္ေသာ သမိုင္းအခ်က္အလက္မ်ား ကြဲျပားေစကာမူ လက္ရွိအခ်ိန္တြင္ ပိေတာက္ပန္းမ်ားပြင့္သည့္ တန္ခူးလတြင္က်င္းပသည့္ အတာသၾကၤန္ေရသဘင္ပြဲေတာ္ကို ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ အစည္ကားဆုံးႏွင့္ အႀကီးက်ယ္ဆုံး၊ အခမ္းနားဆုံး ျမန္မာႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္တစ္ခု အျဖစ္ ႏွစ္စဥ္က်င္းပလၽွက္ရွိသည္။ မ႑ပ္မ်ားတြင္ သၾကၤန္ယိမ္းမ်ားျဖင့္ လွပ်ိဳျဖဴမ်ား စည္းဝါးညီကာ လွပစြာ ကျပေဖ်ာ္ေျဖၾကသည္။ မုန႔္လုံးေရေပၚ မ်ားေကၽြးျခင္းအေလ့အထမွာ ေက်းလက္ၿမိဳ႕ျပမက်န္ က်င့္သုံးလၽွက္ရွိသည္။ မုန႔္လုံးေရေပၚထဲတြင္ အစာသြတ္ထည့္ထားေသာ ထန္းလၽွက္ခဲအစား င႐ုတ္သီးေတာင့္မ်ား ထည့္သြင္းကာ စားခ်င့္စဖြယ္ မုန႔္လုံးေရေပၚမ်ား ထဲတြင္ ေရာေႏွာေကၽြးတတ္သည့္ ဓေလ့မွာလည္း ခ်စ္စရာအေလ့အထ တစ္ခုျဖစ္သည္။ေရွးယခင္ကာလမ်ားတြင္ သေျပခက္ႏွင့္ ေငြဖလားကို အသုံးျပဳကာ ေရကစားၾကသည္ဟု အဆိုရွိခဲ့ေသာ္လည္း ယေန႔အခါ တြင္မူ ေရေသနတ္မ်ားႏွင့္ ေရပိုက္မ်ားအသုံးျပဳကာ အတာေရဘသင္ ပြဲေတာ္ကို ေခတ္နဲ႔အညီ မ႑ပ္မ်ားတည္ေဆာက္၍ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားစြာ က်င္းပဆင္ႏြဲလၽွက္ရွိၾကသည္။

သၾကၤန္ကာလတြင္ ေတာေရာၿမိဳ႕ပါမက်န္ ဝုန္းဒိုင္းၾကဲကာေပ်ာ္ရႊင္ၾကသည့္ ပြဲတစ္ခုလည္း ျဖစ္သည္။ တစ္ခ်ိဳ႕ၿမိဳ႕မ်ားတြင္ အိုးမည္းသုတ္ျခင္း မွာလည္း ေပ်ာ္ရႊင္ဖြယ္ ခ်စ္စရာေကာင္းသည့္ အေလ့အထတစ္ခု ၿဖစ္သည္။ ေတာရြာမ်ားႏွင့္ တခ်ိဳ႕ၿမိဳ႕မ်ားတြင္ မိန္းကေလး အားေရေလာင္းခြင့္ေတာင္းကာ ေရေလာင္း ေရပက္သည့္ ျမန္မာ့ဟန္ကိုလည္း ေတြ႕ရသည္။

သၾကၤန္ကာလတြင္း ဥပုတ္သီလေစာင့္တည္ တရားဘာဝနာပြားမ်ားသူမ်ား ရွိသကဲ့သို႔ ေရကစားသူမ်ား တြင္လည္းေရပက္ခံသူႏွင့္ ရေလာင္းေရပက္မည့္ သူမ်ားႏွင့္စည္ကားလၽွက္ ရွိသည္။ ကိုယ္ဝန္ရွိသူမ်ား၊ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ေန သည့္ ဝန္ထမ္းမ်ားႏွင့္ ဘာသာေရးပုဂၢိဳလ္မ်ား (ဘုန္းႀကီး၊ ရဟန္း၊ သီလရွင္၊ ဥပုသ္ေစာင့္သူ)ကို ေရပက္ျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ၾကသည္မွာခ်စ္စရာ                  ေကာင္းသည့္ လက္ရွိအခ်ိန္ အတာသၾကၤန္ကာလ က်င္းပပုံျဖစ္သည္။ တခ်ိဳ႕ေသာ ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားမွာ မ႑ပ္မ်ား တည္ေဆာက္၍ ေရကစားၾကရာတြင္ ယခင္က သၾကၤန္ယိမ္းအကအလွမ်ားအစား ေခတ္ေပၚေတးဂီတ မ်ားျဖင့္ အတိုအျပတ္၊ အကြဲအျပဲမ်ား ဝတ္ဆင္ကာ အေဖာ္အခၽြတ္ ကျပေဖ်ာ္ေျဖသည္ ကိုလည္း တြင္တြင္က်ယ္ေတြ႔ျမင္ေနရပါတယ္။

ေခတ္ေဟာင္းေငြဖလားႏွင့္ သေျပခက္ယဥ္ေက်းမွုမ်ား၊ ေခတ္သစ္ ဂီတအကအလွယဥ္ေက်းမွုမ်ားျဖင့္ ေရာေထြးလၽွက္ရွိေသာ္လည္း သၾကၤန္သည္ ျမန္မာတိုင္း ျမန္မာတိုင္း ေပ်ာ္ရႊင္သည့္ အႀကီးက်ယ္ အခမ္းနားဆုံး ျမန္မာ့ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ တစ္ခုပင္ျဖစ္သည္။
Crd 2 Org

No comments:

Post a Comment